Elke organisatie moet met stakeholders samenwerken om haar doelen te bereiken. Zeker in een tijd waarin organisaties uitdrukkelijk ook maatschappelijke meerwaarde willen creëren en een duidelijke purpose nastreven, worden stakeholderrelaties steeds belangrijker. En daarmee het vermogen van organisaties om zich in de belevingswereld van hun klanten, medewerkers en andere stakeholders te kunnen verplaatsen en de wereld door hun ‘bril’ te bekijken.
Niet voor niets noemt Time empathie ‘The hottest trend in leadership’. Deze ‘fundamentele mensenvaardigheid’ is niet alleen cruciaal in de directe relatie met stakeholders, zo wordt steeds duidelijker, maar bijvoorbeeld ook bij het managen van een crisis, het ontwerpen van innovatieve producten en het vergroten van de klantloyaliteit en medewerkersbetrokkenheid.
Daarom groeien empathische ondernemingen harder dan onempathische en maken ze ook meer winst, blijkt uit steeds meer onderzoek. Dit is voor veel hedendaagse consultants en topbestuurders een no-brainer. Maar de vraag hoe je dit inzicht in de praktijk brengt, laat zich nog niet zo gemakkelijk beantwoorden.
In het boek De Empathische Organisatie wordt het empathiebegrip al scherp afgebakend en concreet gemaakt, zodat elke bestuurder en manager er op het werk zijn/haar voordeel mee kan doen. In deze community gaan we een stap verder en bieden we een platform voor vooruitstrevende bestuurders en managers om goede of slechte ervaringen met empathie in organisaties te delen.
De volgende personen leveren op incidentele of regelmatige basis een bijdrage aan deze community:
Henk Noort, strategisch marktonderzoeker en empathie-aanjager
Jeroen Duijvestijn, zelfstandig consultant
Jorn van der Meer , manager European corporate affairs bij HEINEKEN International